
LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for March 2010 
 
 

I FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Monitoring Report, there were several cases pointing to possible 

violations of freedom of expression. 

 

1.  Threats and Pressures 

 

1.1. On March 9, 2010, the Politika daily reported that the police in Novi Sad had been 

guarding for several days the building in which the newspapers „Građanski”, „Subotičke”, 

„Kikindske”, „Somborske novine”, „Poljoprivredni oglasnik”, as well as the „Tabloid” 

magazine, are printed. Security was set up after the owner of the printing company had  

notified the police that he had received serious threats from Petar Matijevic, the owner of the 

Matijevic meat company, urging him to stop printing „Tabloid“, the paper that has published 

critical texts about Matijevic in several editions. 

 

Article 2, paragraph 4 of the Law on Public Information stipulates that it is prohibited to put 

any physical or other kind of pressure on a public media and its staff or exercise any influence 

in view of obstructing the activities thereof. Article 149, paragraph 1 of the Criminal Code 

says that unauthorized obstruction of printing, sales or distribution of magazines, 

newspapers or other similar print items will be subject to a fine or a one-year prison 

sentence. 

 

1.2. Montenegrin businessman and former associate of Montenegrin Prime Minister Milo 

Djukanovic has written on the Daily News Montenegro blog that journalist Jugoslav Cosic 

„isn’t any different from the assassins and criminals he lets speak in his program“. Knezevic’s 

text is part of a campaign against Jugoslav Cosic and the B92 television station that was 

launched after Cosic’s interview with Montenegrin opposition politician Nebojsa Medojevic. 

At one point during the program, Cosic and Medojevic were joined on the air by telephone by 

businessman Stanko Subotic. Although during the live program Medojevic accepted such 

arrangement, he later claimed that it was a set-up and that he could have been consulted 

about Subotic joining them on the air before the show and not while it was underway. 

Medojevic had claimed in the past that Subotic, who is wanted by the Serbian police, was 

hiding in a house owned by the Montenegrin police in Zabljak. After he joined B92’s program 

by telephone, Subotic said that he was calling from Geneva and accused Medojevic of 

attacking him for the account of Serbian businessmen Miroslav Miskovic and Milan Beko. 

 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for March 2010 
 
 

Stanko Subotic is charged in Serbia with abuse of office, a criminal offence subject to a prison 

sentence ranging from 2 to 12 years. Switzerland, the country where Subotic resides, has 

refused to extradite him; namely, the Swiss law does not provide for such criminal offence in 

the case of private companies. In the concrete case and the said accusations against Jugoslav 

Cosic and TVB92, their critics said they should not have allowed a person wanted by the law 

in Serbia to join their television program on the air. However, the latter is not correct. 

Namely, Article 37 of the Law on Public Information stipulates that public media are obliged 

to observe the presumption of innocence of defendants in criminal proceedings (in this case 

Stanko Subotic), who must be regarded as innocent until a final verdict is reached. We hereby 

remind that one of the reasons why the media protested over the Broadcasters’ Code of 

Conduct, passed by the Republic Broadcasting Agency (“Official Gazette of the Republic of 

Serbia”, no. 63/2007), was the fact that the said Code prohibits the media from interviewing 

“perpetrators” in the course of the investigation. In the motion for the assessment of 

constitutionality filed to the Constitutional Court by the Belgrade Center for Human Rights 

(BCHR), that organization claims that the absolute ban on interviewing a defendant during 

the investigation, without any regard for the public interest, may not be considered necessary 

in a democratic society. The BCHR stressed that such prohibition is not appropriate for the 

protection of the authority of the court or for any other goal that would require a restriction 

of freedom of expression. 

 

 

1.3. In the night between March 18 and 19, 2010, the premises of the Cacak television 

“Galaksija” were burglarized. Three cameras were stolen, as well as the discs with the archive 

footage from the program “Krajem nase ulice”, which dealt with fascist graffiti in Cacak. 

Misula Petrovic, the owner and director of TV Galaksija said that the employees had 

discovered the demolished offices when they came to work in the morning. According to 

Petrovic, the news program of the station had been obstructed because the burglars tore out 

cables from the wall. “This wasn’t a classic robbery, because the burglars didn’t take laptops 

and expensive equipment, they have only stolen archive footage. We believe that the ones we 

dubbed hooligans in our program are trying to stop us from airing it”, Petrovic said. 

 

Article 2, paragraph 4 of the Law on Public Information stipulates it is prohibited to exercise 

any influence on a public media and its staff so as to obstruct them in their work. The 

described case, in addition to certain classical criminal offences (for example aggravated theft 

from Article 204 of the Criminal Code), could be considered as a case of obstruction of 

broadcasting referred to Article 149, paragraph 2 of the Criminal Code, in view of the fact that 

the theft of cameras and discs with archived footage, as well as the tearing out of cables from 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for March 2010 
 
 

the walls, has unlawfully prevented, namely obstructed TV Galaksija in broadcasting its 

television program. 

 

 

1.4. On March 2, 2010, several media reported that the journalist and the cameraman of 

the Sremska television station had been attacked and their equipment destroyed while trying 

to report on a fire in a refrigerator facility in Indjija. The son of the owner assaulted the 

cameraman, took away his camera and smashed it to the ground. The television station said 

that a possible reason for the attack could be an attempt to conceal the real cause of the fire, 

namely that it was a case of deliberate arson in order to cash in from insurance. 

 

Article 2, paragraph 4 of the Law on Public Information says that it is prohibited to put any 

physical or other type of pressure on public media and its staff or exert any influence with a 

view of obstructing their work. The above incident involves several classic criminal offences 

(e.g. destroying and damaging someone else’s belongings from Article 212 of the Criminal 

Code), but could be considered as a case of obstruction of broadcasting referred to Article 

149, paragraph 2 of the Criminal Code, since by the destruction of its camera, Sremska 

televizija was unlawfully prevented from recording the said refrigerator fire and hence from 

program broadcasting. 

 

2.  Legal Proceedings 

 

2.1. On March 4, 2010, the First court of original jurisdiction in Belgrade sentenced Stefan 

Hadziantonovic from Belgrade to a year in prison for threats made against TVB92 journalist 

Brankica Stankovic. Hadziantonovic, who has been convicted of the criminal offence of 

threats against personal safety, admitted during the trial that he had posted the threats 

against Stankovic on Faceebok. He also apologized to the journalist. Hadziantonovic was 

sentenced to a single sentence of a year and three months in prison, since he had been 

previously sentenced to three months in jail for violent behavior. 

 

Article 138, paragraph 1 of the Criminal Code stipulates that threats against personal safety 

made by death threats or physical threats against a person or its close relatives or friends 

shall be subject to a prison sentence ranging from one to three years. Paragraph 3 of the same 

Article says that the same offence committed against a person occupying jobs of public 

interest in the area of information, which is related to the job of that person,  shall be 

punishable by 1 to 8 years in prison. Since in the above case the threats were made in relation 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for March 2010 
 
 

to the program “Insajder” that was dealing with the criminal proceedings against the leaders 

of extremist supporter groups, the sentence pronounced was actually the lowest possible 

punishment provided for by the Criminal Code. 

 

2.2. On March 15, 2010, the trial against priest Vlastimir Zlatic from Silopaj village started 

before the Court of original jurisdiction from Gornji Milanovac. Charges against Zlatic were 

pressed by daily “Kurir” journalist Zoran Marjanovic from Gornji Milanovac. After a text 

published in “Kurir” and “Glas Javnosti” in May 2009, the priest told Marjanovic by 

telephone: “I will show you the gun, you will fare the same as Curuvija”. After failing to 

appear at the trial several times, Zlatic denied, at the first hearing yesterday, the allegations 

from the indictment. The proceedings will be resumed on June 10,, 2010. 

 

Prior to the latest amendments to the Criminal Code, which became effective in September 

last year, threats against personal safety made in the form of death threats or physical threats 

against a person or its close relatives or friends were only prosecuted if private charges were 

pressed (unless threats have been made against a larger number of persons or if such threats 

have caused widespread concern among the citizens or other serious consequences) and were 

subject to up to one year in prison. After the amendments in September, which however do 

not pertain to threats made before these amendments became effective, any threats made 

against journalists in relation to his/her work shall be always prosecuted ex officio and 

subject to between one and eight years in prison. 

 

2.3. TVB92 and its news editor Sanda Savic have been sentenced before the Trade Court in 

Belgrade for the commercial offence of breach of authors’ rights in the program “Dada 

Vujasinovic – the First Victim”. The verdict is not final, the attorney of the plaintiff Nenad 

Krasavac announced. B92 said it would appeal the verdict. 

 

The object of the dispute in the above case is the footage of the court reconstruction of the 

death of journalist Dada Vujasinovic, which was carried out in 1998 by experts Branimir 

Aleksandric and Milan Kunjadic before the investigative judge of the District Court in 

Belgrade, Dobrivoje Gerasimovic. The family of the deceased journalist was unhappy with the 

appointed experts, who had initially found that Dada Vujasinovic had committed suicide. The 

parents namely requested for the reconstruction to be recorded with a camera, which was 

approved by the investigative judge. Nine years later, since other experts, hired by 

Vujasinovic’s parents, found that it was a case of murder and not suicide, the family 

furnished the footage to TVB92. The Serbian public had the opportunity to see it in June 

2007 in the program “Dada Vujasinovic – the First Victim”, aired as part of the series “B92 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for March 2010 
 
 

Investigates”. Immediately after the program was aired, Nenad Krasavac, who taped the 

reconstruction in 1998, pressed criminal charges against B92, commercial offence charges 

with the Public Prosecutor, as well as charges with the then District Court in Belgrade with a 

proposal for prohibiting TVB92 from rebroadcasting the program. Krasavac also filed a claim 

with the Republic Broadcasting Agency. In his complaint and lawsuit, he alleged that his 

authors’ rights were violated. The first-instance verdict for commercial offence is the first 

such verdict passed in these proceedings. B92 has filed an appeal. The hearing in the 

Criminal proceedings against the author of the program is scheduled for September 2010. 

The litigation is still underway. The Republic Broadcasting Agency was the only one to 

dismiss the claim. However, these proceedings have raised the awareness about how the 

program about Dada Vujasinovic’s death – which, among other things, shows how court 

experts Aleksandric and Kunjadic had carried out the reconstruction – is being kept from the 

eyes of the public. In the meantime, based on the findings of other experts hired to 

investigate the case, the Prosecutor’s Office has announced it believes that Vujasinovic was 

murdered and did not commit suicide. The investigation is still underway. 

 

 


